سفارش تبلیغ
صبا ویژن

معرفی پل ورسک

 

پل ورسک

پل ورسک در ارتفاعات روستای به همین نام در شهر ساوود کوه (منطقه مازندران) واقع شده است و پس از حدود دو سال کار در سال 1937 افتتاح شد و در طول جنگ دوم جهان نام " پیروزی »(پیروز).

رزرو تور

 

این بنا که از جمله شاهکارهای مهندسی و پل های استراتژیک ایران به حساب می آید ، در ارتفاع 110 متری از کف دره با دهانه 66 متر ساخته شده است. این ساخت و ساز با نمای آجری با ملات سیمانی ، ماسه ای و آجر و با وسایل ابتدایی مانند دینامیت و دریل دستی ساخته شده است و در ساخت آن از زره استفاده شده است.

 

پل ورسک در طول جنگ جهانی دوم شاهد بسیاری از حوادث حاشیه ای بود. در حال حاضر قطارهای Tehr?n-S?ri-Tehr?n-Gorg?n و همچنین قطارهای باری و کسانی که سوخت دارند از این پل عبور می کنند.

 

اکنون این ساخت و ساز تاریخی که در بخش رکاب های بالای 61 متر در کتاب رکورد های گینس گنجانده شده است و همچنین از اهمیت ویژه ای در صنعت حمل و نقل برخوردار است نیز از جاذبه های گردشگری محسوب می شود؛ پلی که افسانه ها و داستان های زیادی در آن وجود دارد.

دومین پل راه آهن مرتفع ، پل قوس ورسک در سال 1936 در زمان امپراتوری رضا شاه پهلوی ساخته شد. زمین دشوار به 55 تونل در مسیری 309 مایل (497 کیلومتر) نیاز داشت. جعل موقت فولاد در زیر پل باقی مانده است - احتمالاً برای تسهیل نگهداری آینده قوس.

 

طبق اطلاعات ویکی پدیا ، این پل عمدتاً توسط آلمانها در جنگ جهانی دوم با رهبری مهندس اتریشی به نام والتر اینگر ساخته شده است. در زیر این پل بنایی یادبود ساخته شده است که به یاد همه کارگران ساختمانی که در جریان ساخت پل ورسک و تونل های مجاور آن جان خود را از دست داده اند ، ساخته شده است. مهندس ارشد ، والتر اینگر اتریشی که می خواست پس از مرگ در منطقه ورسک دفن شود ، نیز در این مکان دفن می شود. همچنین در زیر این پل یک تونل زیرزمینی قرار دارد که قطارها پس از عبور از پل از آن عبور می کنند و به تدریج در ارتفاع قبل از حرکت به ایستگاه قطار می روند. در طول جنگ جهانی دوم به عنوان پل پیروزی یا پل پیروزی شناخته می شد. در جریان جنگ از رضا شاه از هیتلر خواسته شد که تمام تونل ها و پل ها از جمله پل ورسک را در خطوط ریلی ایران منفجر کند تا تأخیر در انتقال کالاها و نیروهای تقویت کننده برای روس ها انجام شود. وی علاوه بر این قول داد که پس از پیروزی آلمانی ها در جنگ ، چنین ساختارهای تخریب شده را جایگزین و بازسازی کند. رضا شاه درخواست را رد کرد.

 

این دهانه در ورسک ولسوالی سوادکوه واقع در استان مازندران واقع شده و در آن شبکه شبکه ریلی ایران در شمال ایران که به تهران و منطقه دریای خزر وصل می شود ، خدمت می کند. این منطقه در منطقه ورسک مازندران و بخش سواد کوه در 85 کیلومتری جنوب قائمشهر واقع شده است و دو کوه را در منطقه عباس آباد به هم متصل می کند. این پل یکی از شاهکارهای شرکت مهندسی دانمارک کامپاکس است (متشکل از مهندسین آلمانی و اتریشی). به طور متوسط ??قطارها روزانه 4 بار از روی پل عبور می کنند.